Mobilitet til storbyer: Boschs fremtid ligger inden for smart cities
Lagt på auto356.dk den 23-08-2017 af Automaster
Bosch Mobility Experience 2017 - #BoschME- Teknologiske løsninger for bedre livskvalitet i byerne
- Bosch’s vision for urban mobilitet: ingen emission, ingen stress, ingen ulykker
- Allerede 14 vigtige smart city-projekter på verdensplan
- Bosch Mobility Solutions vokser tre gange så hurtigt som markedet i 2017
Bosch bliver serviceudbyder inden for mobilitet til storbyer. I fremtiden vil virksomheden have større fokus på udvikling og levering af mobilitetsløsninger til forbundne smart cities. Efterspørgslen efter intelligente mobilitetskoncepter til det urbane miljø stiger hurtigt på verdensplan. Megabyer over hele verden er fyldt til bristepunktet. Mange steder truer et totalt trafikkaos. Flere og flere mennesker vender tilbage til byerne eller vil bo der i fremtiden. I 2050 vil der være mere end 6 milliarder mennesker, der bor i megabyer, hvilket er dobbelt så mange som nu. Den urbane trafik vil til den tid være tredoblet. Når 2/3 af verdens befolkning bor i storbyer i 2050, og urbaniseringen som følge deraf stiger, vil der også være et stigende antal problemer.
Flere og flere mennesker på et begrænset område vil også betyde mere trafik og dermed mere forurening, færre grønne områder, mere støj og mere tid spildt med at holde i kø. Med teknologiske løsninger kan Bosch hjælpe med til at forbedre livskvaliteten i megabyer og storbyer. De væsentligste midler er her mobilitet uden emission, stress og ulykker, siger Rolf Bulander fra ledelsen hos Bosch og chef for Bosch Mobility Solutions. Også forretningsmæssigt er smart cities et vækstområde for Bosch. Alene i perioden frem til 2020 vil smart city-markedet stige med 19 % om året til en volumen på 700 milliarder euro.
I dag: overfyldte veje og forurenet luft
Lang tid for at finde et sted at parkere, ineffektive vareleverancer, tæt pakket veje med privatbiler – alt dette er allerede almindelige problemer i mange storbyer. For byboerne gentager historien sig – overfyldte veje. Der er intet tegn på fremskridt. Det er på høje tid at gøre brug af de muligheder, som den forbundne verden tilbyder, til at gøre bytrafikken intelligent, siger Bulander.
I fremtiden er der ingen megabyer, der vil arbejde uden intelligent trafik og en ny model for mobilitet. Vi bevæger os væk fra den bilvenlige by til en idé om mobilitet, der er både intelligent og intermodal, tilføjer han.
I mobilitet uden emission, stress og ulykker
På Bosch Mobility Experience i Boxberg viser Bosch, hvordan virksomheden former den urbane mobilitet: Vores bestræbelser på at bidrage til at skabe et urbant miljø uden emission, stress og ulykker sker gennem en automatiseret, elektrificeret og forbundet tilgang. For Bosch er der fokus på at komme fra A til B uden stress. For også at opnå dette i en hektisk storby skal offentlige transportmidler, biler, selvkørende delebiler og varevogne og andre trafikmidler – kort sagt alle transportmidler i byen – være sømløst forbundet med hinanden. ”Intermodale mobilitetstjenester, som brugerne kan reservere med bare få museklik, vil spille en vigtig rolle ved reduktion af overbelastningen”.
Den stigende automatisering af bytraik vil også resultere i større sikkerhed og færre ulykker. Allerede nu leverer Bosch MSC (Motorcycle Stability Control) - en slags ESP til motorcykler. Og ABS til elcykler, der for nylig blev lanceret, er også vigtig for at redde liv. ”Det kan være med til at nedsætte antallet af ulykker og dermed redde liv at forbinde biler, tohjulede køretøjer, andre trafikanter og infrastruktur. Især i markeder under udvikling er de tohjulede trafikanter i fare, siger Bulander. En af de løsninger, som Bosch har udviklet for at forebygge dette, er et digitalt skjold til motorcyklister. Og i nødsituationer kan eCall, der er udviklet specielt til motorcykler, redde liv.
Elektromobilitet og forbrændingsmotorer for bedre luftkvalitet
Især i storbyerne vil luftkvaliteten fortsat være vigtig. Derfor tilstræber Bosch at opnå lavemissionstrafik. I fremtidens byer vil både elektromobilitet og forbrændingsmotorer være en del af løsningen, siger Bulander. Allerede nu er Bosch’s elcykel-aktiviteter førende på markedet for drevenheder til verdens mest succesrige eldrevne køretøj. Mere end 200 millioner elscootere kører på vejene i Kina, og Bosch’s drivlinjer spiller også en rolle her. For lette eldrevne to-, tre- og firhjulede køretøjer har Bosch udviklet et kompakt drivlinjesystem, der kan drive tohjulede køretøjer som E-Schwalbe og små firhjulede køretøjer som e.Go. Desuden bliver pakkelevering mere og mere elektrificeret. Deutsche Post DHL er allerede her banebrydende med sin Streetscooter, der også har drivlinjekomponenter fra Bosch. Bortset fra at fremme udviklingen af elektromobilitet i alle køretøjsklasser og segmenter arbejder Bosch på at forbedre forbrændingsmotoren yderligere. Bosch bruger ca. halvdelen af sit forsknings-og udviklings budget på miljøbeskyttelse og ressourcebevaring. I alt beløber dette sig til ca. 3, 5 milliarder euro.
Komplette løsninger til smart cities
Allerede nu arbejder Bosch med 14 vigtige smart city-projekter. De omfatter byprojekter i Singapore, San Francisco, Berlin og Hamborg. Syv projekter inkluderer løsninger for urban mobilitet. Bortset fra forbundet parkering og flådestyring omfatter disse løsninger også elektromobilitet og intermodal transport. Bosch’s seneste samarbejdsaftale inden for dette område er indgået med den kinesiske by Tianjin. Samarbejdets erklærede mål er at gøre havnebyen til en smart city.
Tre gange så hurtig vækst sammenlignet med markedet
De 227.000 medarbejdere på verdensplan inden for Bosch Mobility Solutions nåede i 2016 op på en omsætning på 43,9 milliarder euro. I år vil væksten for Bosch-koncernens mobilitetsområde sandsynligvis ligge på 7 %. Det er næsten tre gange så meget som den globale bilproduktion. Vi vokser hurtigere end markedet, og som systemleverandør til biler er vi fortsat en stærk og først og fremmest innovativ partner til bilindustrien. Derudover udvikler vi os til serviceudbyder for alle trafikanter, siger Bulander. Det betyder også, at Bosch vil styrke Mobility Solutions forskning og udvikling i løbet af året. I slutningen af 2017 vil 48.000 medarbejdere være beskæftiget inden for forskning og udvikling, hvilket er ca. 4.000 mere end ved årets start.
###
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen har ca. 390.000 ansatte på verdensplan (pr. 31. december 2016). I 2016 opnåede virksomheden en omsætning på 73,1 mia. euro. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Som førende IoT-virksomhed tilbyder Bosch innovative løsninger til smart homes, smart cities, connected mobility og connected industry. Med sin kompetence inden for sensorteknologi, software og serviceydelser samt sin egen IoT-cloud kan virksomheden tilbyde kunderne forbundne løsninger på tværs af domæner fra en og samme udbyder. Det er Bosch-koncernens strategiske mål at skabe løsninger til det forbundne liv og at forbedre livskvaliteten over hele verden med produkter og serviceydelser, der er innovative og vækker begejstring. Kort sagt, Bosch skaber teknologi, der er “Invented for life”. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 440 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere dækker Bosch’s internationale produktions-, udviklings- og salgsnetværk næsten alle lande i verden. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst er dens innovative styrke. Bosch har 59.000 ansatte inden for forskning og udvikling på 120 lokationer over hele verden.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”værksted for finmekanik og elektroteknik”. Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.